10 tips voor een leven met meer Eigen-wijs

10 tips voor een leven met meer Eigen-wijs

10 tips voor meer Eigen-wijsheid

Hoe is het met jou deze zomer? Heb je al lekker vakantie gehad? Of heb je hem – zoals ik de komende twee weken! – nog tegoed?

Voor mij vloog de zomer voorbij… en het was best een pittige tijd. Zelf heb ik de leeftijd bereikt waarin de overgang zich aandient. Een volkomen natuurlijk proces waar we hier in het Westen vaak best een beetje hysterisch over doen. We zien het als een tijd vol problemen en klachten en vergeten dat het een prachtige uitnodiging is om nog veel meer je eigen-wijsheid te gaan voelen èn volgen, dus leven.

Een aantal van mijn manieren voor meer Eigen-wijs

Ik heb een aantal van mijn eigen manieren om dat te doen voor je op een rijtje gezet, hoe je dat gemakkelijker kunt doen. En bedenk: je hoeft niet alles te doen, je hoeft er geen uren aan te besteden -regelmatig iets een beetje helpt al heel erg veel!

1. Slapen

Genoeg slapen, voor mij is dat minstens 8 uur elke nacht en het liefst een uur vóór 12 uur al in mijn bedje liggen, heeft mijn leven echt veranderd. Ik word nu zonder wekker wakker elke ochtend en mijn weerstand is veel beter geworden.

2. Mediteer

Ik begin elke dag met mediteren. Dat klinkt voor veel mensen “zwaar”, maar voor mij is het niets anders dan dat ik de dag begin met het voelen van mijn eigen energie: hoe voel ik me, wat komt er vanuit mijzelf bovendrijven? Afstemmen op mezelf vóórdat ik de buitenwereld door laat dringen.

3. Kijk geen nieuws, lees geen kranten

Al jarenlang kijk ik geen tv meer en lees ik geen kranten – de schreeuwerige angst-koppen leiden mij af van het leven hier vlak voor mijn neus, het leven waar ik wèl invloed op heb. En dat leef ik het beste als ik dat met liefde en niet vanuit angst kan doen. En als er ècht iets is, dan hoor je het wel hoor! Probeer maar eens een poosje.

4. Schrijf je dromen op

Je dromen die ‘s-nachts voorbij komen hebben je veel te vertellen; het is nuttig en leuk om een poosje ‘s-morgens op de schrijven wat je hebt gedroomd die nacht – zijn er patronen? Bedenk dat jij alles en iedereen in jouw droom zelf bent… dat vond ik een heel interessante benadering.

5. Wrijf je voetzolen in met een lekker ruikende olie

Bewust en met aandacht je voetzolen inwrijven met een lekkere olie, bijvoorbeeld rozenolie of lavendelolie, helpt om in je lichaam te komen, het helpt je aarden – ook fijn als je later op de dag je stem gaat gebruiken.

6. Tonen of klinken

Tonen of klinken is eigenlijk niks anders dan – op je adem – je stem gebruiken vanuit je intuïtie en je gevoel – expressie geven daaraan. Je kunt het heerlijk onder de douche doen – de stoom is ook nog eens heerlijk voor je luchtwegen en stembanden.

7. Yoga

Om nog meer in mijn lijf te landen – tenslotte lééf ik daar, in mijn lijf en niet in mijn hoofd – is yoga een fijne manier. Ik doe het soms maar 5 minuten -, maar het helpt enorm.

8. Dankbaar zijn

Zelfs al is er van alles om je zorgen over te maken of wat niet loopt zoals je het misschien graag zou willen, er is nog veel meer om dankbaar voor te zijn. Als je afstemt op waar je dankbaar voor bent, zul je merken dat er steeds meer komt om dankbaar voor te zijn. Gewoon een gewoonte van maken om dat elke ochtend even te voelen.

9. Ga naar buiten

Ga naar buiten en wandel even – al is het maar naar je auto, doe het heel bewust. Sla gade wat het voor weer is, wat het voor seizoen is, wat je hoort, wat je ziet… Als het je ‘s-morgens echt niet lukt, maak dan tussen de middag een korte wandeling of doe het ‘s-avonds. Voeling houden met de natuur en de seizoenen helpt enorm om je eigen-wijs meer te volgen.

10. Social media op tijd in de ban

Ga pas na jouw eigen ochtendritueel op social media (liefst pas na 10 uur in de ochtend!) en zorg dat je daarvan af afschakelt vanaf een uur of 8 ‘s-avonds – slaap je een stuk lekkerder en rustiger (en je onthoudt je dromen beter!).

Ik ben benieuwd wat deze tips voor jou doen! Of misschien heb je nog wel meer ideeën? Dan hoor ik ze heel graag in de comments hieronder.

Voor nu wens ik je een paar goede weken toe – ik ga even lekker ontspannen en weer opladen op een mooie plek in de natuur!

Monique van der Hoeven